Усі види мистецтв
служать найвеличнішому з них - мистецтву жити на Землі.
Бертольд
Брехт
8 лютого 2013 року у Новороздільській ЗШ І-ІІІ ст. №3 з
поглибленим вивченням інформатики було проведено проблемний семінар учителів
образотворчого мистецтва, музики та художньої культури на тему «Виховання учнів
засобами мистецтва». На семінар були запрошені вчителі нашого міста та
завідувач методкабінету відділу освіти.
Міркування стосовно сутності
мистецтва та його ролі для формування особистості супроводжують історію людства
з давніх часів.
Мистецтво і мораль мають єдину мету —
удосконалення особистості. За своєю природою сутність мистецтва глибоко
гуманістична так як у центрі його інтересів завжди стоїть людина. Потреба у
самопізнанні та самовизначенні характеризує ставлення молодої людини до зовнішньої дійсності: у навколишньому середовищі вона неодмінно шукає матеріал
для побудови свого світогляду. Одним з таких матеріалів і є мистецтво - одна з
форм пізнання дійсності, яка забезпечує різнобічний і добродійний вплив на
свідомість людини, тобто виступає як джерело пізнання, духовного збагачення і
формування її світогляду.
Безумовно, такий складний процес потребує
пошуків оптимальних методів і форм роботи у залученні школярів до цінностей
художньої культури.
Уроки вчителя художньої культури та образотворчого мистецтва Ігнатової І.Г. завжди насичені та цікаві.
Прикладом професійності педагога став її відкритий урок «Періодизація розвитку
художньої культури та стилі у мистецтві» проведений у 9 класі. Ірина Георгіївна
вважає, в процесі знайомства з різними видами мистецтва
у старшокласників створюються сприятливі внутрішні та зовнішні передумови для
формування наукового світогляду, пізнавальних можливостей, інтелекту, виявлення
творчості у різних галузях науки, мистецтва, громадської діяльності тощо. Тому,
визначальною особливістю уроку було і активне використання сучасних
технологій, і велика кількість наочності. Працюючи у групах, учні опрацювали
великий масив матеріалу, подавши присутнім вичерпну повну інформацію про
періоди розвитку художньої культури. Учениця Тріщ Діана представила власну
презентацію «Екскурс в історичне минуле». Про національний та індивідуальний
стилі мистецтва учні дізнались під час гри, яку провела з ними вчитель, та в
кінцевому результаті зуміли самостійно визначити приналежність поданих творів
мистецтва до певного стилю.
І дійсно, сприйняття різних видів мистецтва
сприяє розвитку уваги учнів, смисловій пам'яті, зростанню її об'єму, розвитку
теоретичного та аналітичного мислення, що стосується аналізу художніх образів і
творів взагалі. В учнів більш яскраво намічаються здібності абстрагувати
поняття від дійсності, робити предметом аналізу власну думку, знаходити і
ставити проблеми, тобто, виробляти нестандартний підхід до вже відомих питань,
розвиваючи при цьому здібність включати власні проблеми до спільних, а
інтегративний підхід на основі формування синтетичних образів під час
сприймання художніх творів дає можливість у виховному процесі зробити установку
на духовний, моральний підтекст через чуттєві художні образи як частини цілого.
Такий підхід принесе у кожну діяльність творче начало і допоможе сформувати
чуттєве ставлення до світу як основи духовно-морального сенсу.
Аналізуючи урок, гості семінару зазначили, що у
процесі естетичного виховання на прикладах творів мистецтва у самосвідомості
учня реалізується уява, яку він складає про себе як про індивідуальну
цілісність, відмінну від інших: виникає бажання бачити себе кращим, сучаснішим.
Старшокласники прагнуть утвердити свою внутрішню незалежність, підкреслити свою
самостійність у прийнятті життєво важливих рішень і здатні до самовиховання та
самоосвіти.
Раціональність
виховання мистецтвом очевидна. Такий спосіб є найдієвішим , обґрунтованим і
універсальним у плані духовного розвитку дітей й суспільства загалом. Будь-який
твір мистецтва вимагає духовної, творчої праці. Коли діти працюють із таким
матеріалом, долучаються до нього, безумовно їх душевні якості розвиваються. Як показує досвід, мистецтво є засобом вдосконалення людини, її
моральних, духовних та соціальних аспектів, що сприяє насамперед гармонізації
особистості.
Мистецтво – це цілісна система
формування світогляду народу, оскільки вона є
засобом сприяння розвитку творчих основ та гуманістичної сутності в індивіді.
Мистецтво
нічого не аргументує – цим займається наука, нічого не пояснює – цим займається
філософія. Воно не збирає фактів – це функція історії. Мистецтво не агітує – це
справа політики. Мистецтво розширює Всесвіт, бо творить його реальність.
Конспект
уроку з художної культури у 9 класі
Тема: Періодизація
розвитку художньої культури та стилі у мистецтві.
Мета: вчити орієнтуватись в періодах історії культури, дати
поняття про історичні епохи; ознайомити з видами періодизації культури;
визначити, що таке «стиль»; розвивати вміння аналізувати нову інформацію,
виокремлювати головне, обґрунтовувати свою точку зору, формувати пізнавальну
активність;
сприяти формуванню всебічно розвиненої особистості.
Очікувані результати:
- ознайомитись з видами періодизації культури, із загальним поняттям стилю та його основними видами;
- навчитись орієнтуватись в історичних періодах;
- класифікувати твори мистецтва за художніми напрямками та стилями;
- порівнювати твори різних стилів у мистецтві;
- використовувати спеціальну термінологію, набуті знання у процесі художньо-творчої діяльності;
- розвивати комунікативні якості в процесі спільної роботи, вміння аналізувати художні твори, висловлювати власну думку, робити узагальнення.
Обладнання:
таблиці різних видів періодизації історії культури, картки-завдання з описом різних напрямів та стилів у мистецтві;
роздатковий наочний матеріал із зразками творчості художників з власним стилем,
який легко впізнається (С.Далі, А.Модільяні, М.Приймаченко І. Шишкін),
твори мистецької спадщини різних національностей, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мистецтво оточує все наше життя. Протягом багатьох уроків ми знайомилися
з різними видами мистецтва, вивчали мову мистецтва. Тому дайте, будь-ласка,
відповідь на запитання: «Що таке мистецтво?»
Слову «мистецтво» можна надати широкий
смисл. Але найчастіше ми вживаємо це слово у значенні »художня
творчість». Мистецтво – це невідємна частина культури, художня діяльність
людей. А культура виникла разом із появою людини , розвивалася разом із людиною
та передає основні етапи і події життя людства. При цивілізаційному
підході до історії мистецтва можна простежити певні закономірності його
розвитку.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Мистецтвознавцями розвиток культури
розглядається як трансформація художніх стилів протягом історичного часу.
І тому тема нашого уроку: «Періодизація
розвитку художньої культури та стилі у мистецтві».
-
Перед тим, як розпочати розгляд даної теми мені хотілося б дізнатися у ва, що
ви очікуєте від цього уроку, яку інформацію хотіли б отримати?
Очікувані результати:
·
ознайомитись з видами періодизації культури,
із загальним поняттям стилю та його
основними видами;
·
навчитись орієнтуватись в історичних періодах;
·
класифікувати твори мистецтва за художніми напрямками
та стилями;
·
порівнювати твори різних стилів у мистецтві;
·
використовувати спеціальну термінологію, набуті знання
у процесі художньо-творчої діяльності;
·
розвивати комунікативні якості в процесі спільної
роботи, вміння аналізувати художні твори, висловлювати власну думку, робити
узагальнення;
ІV. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1)Розповідь учителя супроводжується демонстрацією
мультимедійної презентації.
Історія розвитку художньої культури нероздільно повязана з історичними
епохами, які приходять на зміну одна одній. Багато вчених намагалися здійснити
різні спроби систематизації розвитку людської культури, пропонуючи власні
теорії періодизації.
Учнівська
презентація.
Сьогодні на уроці ми детальніше розглянемо розвиток художньої культури в
контексті науково визнаних історичних епох.
- Пригадайте, які історичні періоди ви вже вивчали на уроках історії?
Отже, всю історію розвитку художньої культури можна поділити на такі
періоди:
- Первісна культура
- Культура прадавніх цивілізацій
- Антична культура
- Середньовічна культура
- Відродження
- Новий час
- Новітній час
2) Групова робота з теоретичним матеріалом поданим на
картках-завданнях.
У вас на партах лежать картки-завдання з теоретичним
матеріалом. Уважно прочитайте текст, зробіть висновки та визначте характерні
риси культурно-історичної епохи. Зверніть увагу на художні стилі, які панували
в цей час. Для роботи скористайтесь таким алгоритмом:
1.
Назва періоду
2.
Тривалість періоду
3.
Кротка характеристика періоду
4.
Художні стилі
5.
Твори мистецтва
3) Первинне закріплення матеріалу
Визначення та формулювання ключових понять та
термінів, які були надані для вивчення у тексті карток-завдань.
Протягом історії існування людства в культурних епохах і періодах
спостерігалося панування різних мистецьких стилів.
У вас було домашнє завдання віднайти у різних джерелах визначення поняття
«стиль». Зачитайте , будь-ласка, які визначення ви виписали.
Отже, стиль
є універсальним поняттям, яке може відноситися як до конкретної людини ( стиль
одягу, поведінки), так і до великих культурно-історичних епох.
Всю історію світового мистецтва можна розглядати як історію художніх
стилів. Вони виникають на певному етапі, розвиваються, досягають найвищого
рівня, а потім згасають, даючи життя новим художнім стилям.
Стиль (з
латинської – гостра паличка для письма) – це сукупність стійких ознак, що
характеризують твори мистецтва певної культурно – історичної епохи або
індивідуальну манеру митця.
Незважаючи
на єдність цілісної системи стилістичних особливостей, що панують у світі,
донині продовжують існувати унікальні національні культури, які мають властиву
тільки їм національну художню мову. Тому існує таке поняття як «національний
стиль».
- Як ви розумієте це
поняття?
Отже завдяки певним національним особливостям культури ми можемо відрізнити
твори наприклад українського мистецтва від іншого.
Поняття про індивідуальний стиль митця учні
отримають у ході експериментальної гри : чотири команди отримують репродукції
картин С.Далі, А.Модільяні, М.Приймаченко, І. Шишкіна, але у змішаному вигляді
. Завдання: кожна команда повинна за особливостями зображеного відібрати твори
свого художника.
Бесіда:
- чому ви відібрали саме ці твори?
- що вказує на індивідуальний стиль
митця?
- які кольори переважають у кожного
з художників?
Висновок: ОТЖЕ, ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ
ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ МАНЕРОЮ ВИКОНАННЯ, КОЛЬОРОВОЮ ГАМОЮ, ТЕМАТИКОЮ ТВОРІВ.
Це ви побачите і тоді, коли порівняєте твори декількох поетів, або
архітектурні споруди різних архітекторів.
V. ПІДСУМОК
- Що ви
дізналися про періоди розвитку людства?
- Як ви
розумієте поняття – індивідуальний стиль митця? Наведіть приклади.
- Які стилі
епохи ви знаєте?
- Як ви
вважаєте, чи досягли ми завдань. які ставили перед собою на початку уроку?
- Чи
справдилися ваші очікування від цього уроку?
VІ. ОЦІНЮВАННЯ.
ЗАВДАННЯ ДОДОМУ.
Визначте до
якого стилю належать ваші улюблені твори мистецтва.
Опрацюйте матеріал підручника на ст.161-163, створіть малюнок або
абстрактну композицію, які характеризують стиль вашого життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар